30 maj 2016

Böckerna om Pella

När jag läste "Pellas andra bok" av Claque (Anna-Lisa Wärnlöf) som ung trodde jag att den skulle vara lite mer lättbegriplig om man hade läst den första delen, "Pellas bok". Så nu i vuxen ålder har jag på antikvariat införskaffat hela den klassiska 50-talsserien. Förutom de två nämnda består den av "Pella i praktiken" och "Lennerboms". I första delen kommer den 15-åriga Pella till en liten prästgård i Småland, där hon ska gå på konfirmationsläger. Den ger inte många ledtrådar till det som förvirrade mig i andra delen, men nu hade jag inte problem att förstå vilka de olika personerna var och i vilken relation de stod till varandra. (Att "hembi" betyder hembiträde listade jag nog faktiskt ut redan första gången jag läste den. Ett okänt uttryck för en 70-talist!) Genom de fyra böckerna får man följa Pella genom skolgången, i bekantskapen med Ulf Jakob, på resa till Paris och på första jobbet på en tidningsredaktion. Det är humoristiskt och charmigt - precis som flickböcker från 50-talet ska vara!
Betyg: EEE
P.S. Läs också Astrids Lindgrens serie om Kati på Kaptensgatan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar