30 januari 2016

1700-talsskvaller

Kärlekshistorien mellan Frankrikes drottning Marie Antoinette och den svenske adelsmannen Axel von Fersen måste vara en av de mest omskvallrade och genomtröskade i världshistorien. Mitt intresse för historien väcktes på gymnasiet när jag skrev specialarbete om Fersenska mordet. Margareta Beckman försöker i "Axel von Fersen och drottning Marie-Antoinette" ge en lite ny bild av relationen genom att återge innehållet i vissa brev, som tidigare tydligen inte varit tillgängliga. Visst, det är en romantisk och dramatisk historia, men jag måste erkänna att mitt intresse för huruvida konceptionen av Marie Antoinettes yngste son tidsmässigt sammanföll med Ludvig XVI:s besök i hennes sovrum eller inte är minimalt. Historien berättas här också med alldeles för många utropstecken och insinuanta punkter (...). Det roligaste med boken var att min 8-årige son blev intresserad och lät mig läsa hela kapitlet om flykten till Varennes högt. Sen tappade han intresset när kungaparet tillfångatogs och fördes tillbaka till Paris. Halshuggningarna var förstås också lite spännande, men jag gick inte in på några detaljer där.
Betyg: EE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar