06 juni 2015

En anglo-afro-amerikansk skilsmässa

Jag har börjat lyssna på New York Times Book Review's podcast (rekommenderas!) och fick på så sätt höra talas om "Leaving Before The Rains Come" av Alexandra Fuller. Hon är född i England, uppvuxen på farmer i södra Afrika och bosatt i USA. Hon slog igenom 2002 med uppväxtskildringen "Don't Let's Go To The Dogs Tonight" ("Mitt förflutnas landskap"). Den senaste boken handlar framför allt om hennes äktenskap och skilsmässa, men ger också glimtar från barndomen i den excentriska och hårt prövade familjen Fuller. Eftersom jag inte har någon fantasi, är det så här jag drömmer om att kunna skriva: välformulerat, insiktsfullt,  humoristiskt, om självupplevda händelser. Det bränner dock till mer när Fuller skriver om sin ursprungsfamilj än när hon beskriver äktenskapet med den amerikanske äventyraren Charlie Ross.
Betyg: EEEE

2 kommentarer:

  1. Tack för boktipset (som jag kanske egeentligen inte behövde fler av ;)) och podtipset (som jag verkligen behövde, har sökt efter fler bokpoddar)! Har du några fler podtips?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag lyssnar inte på några andra bokpoddar just nu. Tycker det är svårt att hinna med...

      Radera