04 augusti 2013

Inte så mysigt mord

Av vad jag hade hört trodde jag att "Still Life" ("Mörkt motiv") av Louise Penny var en lättviktig mysdeckare som lätt kunde avfärdas, men så enkelt var det inte. Nog är miljön mysig: en liten by på den kanadensiska landsbygden där man får lära känna ett konstnärspar, bokhandlaren, bistroinnehavarna med flera. En gammal kvinna hittas död i skogen, vilket gör många förtvivlade, men alla utgår från att det rör sig om en jaktolycka. Det är först när kommissarie Armand Gamache från Québec kommer dit och börjar utreda som det står klart att det måste röra sig om ett mord. Språket var bättre och personteckningarna mer mångfasetterade och intressanta än jag hade väntat mig av en "mysdeckare". Jag kommer helt klart att läsa mer av Louise Penny!
Betyg: EEEE

1 kommentar:

  1. Jag läste denna för ett par år sedan, och minns den som ganska slätstruken. Fast jag har hört flera som berömt den nu på sistone, så jag undrar nästan om jag minns fel. Kanske läge att läsa någon av de efterföljande som utkommit!

    SvaraRadera