06 juni 2012

Åren i djungeln

Ingrid Betancourt är en fransk-colombiansk politiker som blev kidnappad av Farc-gerillan i Colombia 2002. I över sex år hölls hon fången i djungeln och sedan hon blivit fri skrev hon en bok om tiden i fångenskap: "Även tystnaden har ett slut". Det är en tjock bok (ca 600 sidor) och trots att vissa inslag borde kännas tjatiga (som t.ex. de evighetslånga marscherna genom djungeln) blev jag ohjälpligt fascinerad av hennes berättelse och sträckläste den. Hon skriver nyanserat och reflekterande om sina egna reaktioner, om dynamiken i gruppen av fångar, om påtvingad gemenskap och lika påtvingad ensamhet, om relationen till sina fångvaktare och mycket annat. Jag la boken i från mig med en känsla av att jag har mycket lite att klaga över i mitt liv...
Betyg: EEEE+

1 kommentar:

  1. Läste den för ca 1 månad sen och kände likadant...

    SvaraRadera