17 maj 2012

Blodig safari

Jag har alltid tyckt att sydafrikanske deckarförfattaren Deon Meyer påminner om min amerikanske favorit Michael Connelly, så det känns helt rätt att "Blood Safari" ("Den sista safarin")  har en blurb av Connelly. "Blood Safari" handlar om den enstöriga livvakten Lemmer som får i uppdrag att vakta den unga, rika Emma Le Roux, som är på jakt efter sin bror. Brodern har varit försvunnen i 20 år, men en dag tycker Emma att hon ser honom på teve. Om det är han, är han misstänkt för att ha mördat fyra personer i Krugerparken. Lemmer och Emma ger sig ut på jakt efter brodern, men det är någon annan som verkar vara på jakt efter dem. Meyer maxar från start med action, spänning och mysterier, så det är bara att luta sig bakåt, hänga med och låta sig underhållas. Min enda invändning är att slutet känns lite överlastat, men det är en randanmärkning. Extra kul är det att ha varit i Sydafrika och känna igen ord som braai, oe, lekker och biltong.
Betyg: EEEE+

3 kommentarer:

  1. Jag gillade också den här Meyerdeckaren men kankse är det inte hans starkaste. Tretton timmar hänger kvar och påverkar mitt omdöme, den var bättre!

    SvaraRadera
  2. Håller med om att Tretton timmar kanske är ännu bättre... Ser att jag har varit ologisk i mitt betygsättande eftersom den fick EEEE och Blood Safari EEEE+. Nåja, det är ingen exakt vetenskap det här och båda är i alla fall bra!

    SvaraRadera
  3. Var på ett seminarium med Deon Meyer på bokmässan. Det var mycket intressant. Men debutromanen som jag köpte vid den tiden ligger fortfarande oläst i bokhyllan. Får se om jag hinner med honom i sommar.

    SvaraRadera