18 augusti 2011

McEwans debut

Ian McEwan är en ojämn författare, tycker jag. Efter att ha älskat "Försoning", "Lördag" och "På Chesil Beach" blev jag besviken på "Hetta" och läste inte ens ut den. Nu har jag läst hans debutroman "Cementträdgården" från 1978 (finns i ny svensk pocket). Jämfört med de senare romanerna är den kort och lättläst. Den handlar om fyra syskon i en brittisk familj i början av 1960-talet (antar jag). Berättaren är den 15-årige Jack, som har komplicerade relationer till sina föräldrar och syskon. För den som är uppväxt med Virginia C. Andrews "Vindsträdgården" känns inte innehållet i "Cementträdgården" alltför chockerande, men det kanske det var när den kom ut? Lite lustigt också att båda böckerna (som kom ut ungefär samtidigt) har trädgårdar i sin titel! Litterärt är i vart fall "Cementträdgården" klart bättre. Sammantaget tyckte jag att det var intressant att läsa McEwans debut, men den lämnade mig ganska likgiltig. Betyg: EEE

2 kommentarer:

  1. Du har oläst den bästa: Kärlekens raseri!
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Ja, och Amsterdam skulle jag också vilja läsa!

    SvaraRadera