06 november 2009

Misär och elände i Vilda Västern

Jag tyckte om Joseph O'Connors förra bok "Havets stjärna", som handlade om ett emigrantskepp på väg från Irland till USA på 1840-talet. Därför var det mitt förslag att bokcirkeln skulle läsa den fristående uppföljaren "Guvernörens hustru", som utspelar sig i USA på 1860-talet. Tyvärr var den inte alls lika bra som den förra boken. Originaltiteln är "Redemption Falls" och det är en bättre titel, för det är den eländiga nybyggarstaden med detta namn som är den egentliga huvudpersonen i boken. I denna håla samlas en rad udda personer: den irländska f.d. frihetskämpen som blivit guvernör i obygden, hans förnäma spanskättade hustru, hennes olycklige kartografälskare, en frigiven slavkvinna, en traumatiserad f.d. barnsoldat, dennes prostituerade storasyster och ett gäng mer eller mindre ädla bovar och banditer. Allt är eländigt för alla. O'Connor använder en collageartad berättarteknik med inslag av brev, sånger, dikter och vetenskapliga uppsatser. Jag gillade det berättarsättet i "Havets stjärna", men det fungerar inte alls lika bra i den här boken. Trots att O'Connor berättar om spännande människoöden under en intressant period av USA:s historia blir det ingen riktigt bra läsupplevelse. Betyg: EE

P.S. På bokcirkelns möte gav jag en 3:a i betyg (och snittet blev 2,25) men jag märker att jag inte kan motivera ett så högt betyg, så därför har jag ändrat mig!

P.S. 2 Läs "Swede" av Pauline Wolff i stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar