24 oktober 2009

Vemodigt om identitetssökande

Jag har lyssnat på min första ljudbok på franska: "Rue des Boutiques Obscures" ("De dunkla butikernas gata") av Patrick Modiano. Det kom sig nästan av en slump: jag gillade inte den svenska översättningen och på mitt bibliotek fanns den franska versionen bara som ljudbok. Det gick i alla bättre än jag trott att lyssna på denna ganska korta bok. Den handlar om en man som lider av minnesförlust och inte känner till sin bakgrund. Efter att ha arbetat som privatdetektiv i några år bestämmer han sig för att använda sina yrkeskunskaper för att ta reda på vem han är. Han söker upp olika personer, pratar med dem och får se gamla foton. Långsamt, långsamt återvänder minnena och till slut har en sorglig och dramatisk berättelse växt fram. Trots detektivinslagen är det en mycket stillsam bok, som till största delen består av en rad samtal. Jag tycker mycket om den vemodiga stämningen i boken och om de kärleksfulla beskrivningarna av gator och kvarter i Paris. Boken skrevs 1978 och Modiano fick Goncourtpriset för den. Betyg: EEEE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar