25 augusti 2009

Mästarinnan är tillbaka

Äntligen! Patricia Cornwell är tillbaka på banan med "Scarpetta" (på engelska) och är åter härligt läsvärd. Cornwell har flyttat rättsläkaren Kay Scarpetta och hela gänget runt henne (den överintelligenta systerdottern Lucy, den buffliga polisen Marino och profileraren Benton) till New York där de alla blir inblandade i samma mordfall. Cornwell har tonat ned Lucy och Marino (som blev mer och mer bisarra i de tidigare böckerna) och öser på med det vanliga: psykopater och superavancerad kriminalteknik. Härligt! Betyg: EEEE

2 kommentarer:

  1. Boken du skriver om har jag inte läst, men jag tycker bra om hennes böcker.

    SvaraRadera
  2. Hon har ju skrivit så många och de flesta är mycket bra, men ett tag tyckte jag att de blev de så himla konstiga. Då tappade jag sugen, men nu ska jag börja läsa henne igen!

    SvaraRadera