28 juni 2009

Varning för sträckläsning!

Om man vill ha underbara, uppslukande romaner att sträckläsa i sommar kan jag rekommendera följande.


Tawni O'Dells tredje roman heter "Sister Mine", en titel med en oöversättbar dubbelmening. (På svenska heter den "Kära syster".) Liksom hennes tidigare romaner "Avvägar" och "Ivans återkomst" utspelar den sig i Pennsylvanias gruvdistrikt, där gruvorna har kvinnonamn (därav ordet "systergruva"). Här är den fyrtioåriga Shae-Lynn uppväxt och efter att ha jobbat som polis har hon återvänt och försörjer sig nu som taxichaufför. I många år har hon trott att hennes syster Shannon varit död, men när det dyker upp inte mindre än två främlingar som letar efter Shannon, börjar Shae-Lynn våga hoppas på att systern faktiskt är i livet. O'Dell skriver om hemskheter som fattigdom, gruvolyckor, barnmisshandel m.m., men hennes böcker (åtminstone de två senaste) är ändå feel-good-böcker. O'Dell skriver med sådan humor, smarthet och finess att jag blir på gott humör och inte bryr mig om att allt inte är så realistiskt. Det ger lite samma känsla som chick-litt, bara oändligt mycket bättre. Betyg: EEEE+


Jag har tyckt mycket om Sarah Waters tidigare böcker, men kanske allra mest om hennes förra, "The Night Watch" ("Nattvakten"), så mina förväntningar på "The little stranger" var skyhöga. Jag har till och med låtit bli att läsa vad andra skrivit om den för att inte få veta för mycket innan. Och jag blev inte ett dugg besviken! "The little stranger" utspelar sig strax efter andra världskriget på det lantliga godset Hundreds Hall. Dit blir berättaren, dr Faraday, kallad för att undersöka den 14-åriga husan, husets enda tjänare. Ägarfamiljen Ayres består av mor och två vuxna barn, Caroline och Rodderick, och de kämpar för att kunna behålla det pengaslukande godset, som är i stort behov av underhåll. Dr Faraday blir god vän till familjen och sålunda ett vittne när det börjar hända konstiga saker på herrgården. Handlar det om ett spöke, ett skämt eller om psykisk sjukdom? Jag blev totalt uppslukad av den här välskrivna boken och gjorde misstaget att ligga och läsa ensam på natten. Inte bra om man har anlag för mörkrädsla!! Den handlar om många olika saker: om klasskillnader och klassresor, om de stora sociala förändringarna i Storbritannien efter andra världskriget, hur kriget påverkade de som genomlevde det, om de komplicerade relationerna inom en familj och mycket mer. Sarah Waters beskriver allt på det mest fantastiska sätt. Betyg: EEEEE

3 kommentarer:

  1. Låter som höjdarböcker båda två! Jag har bara läst Nattvakten av Waters tidigare, men däremot har jag läst båda O'Dells böcker och gillat. Nu blev jag sugen på att läsa dessa!

    SvaraRadera
  2. Förresten, den "oöversättbara" titeln "Sister Mine". Någon jag pratade med föreslog att den skulle heta "Tjära syster" på svenska. Inte för att tjära kommer ur gruvor, men rätt fyndigt ändå, eller hur?!

    SvaraRadera