04 mars 2009

Vad är vitsen med vampyrer?


Nä, jag faller inte för vampyrer. Det är väl något med dessa snygga, gammeldags artiga, men samtidigt gåtfulla och potentiellt farliga män som ska verka lockande, men det funkar inte på mig. Jag har nu läst den första delen i Charlaine Harris bokserie om servitrisen Sookie Stackhouse och hennes vampyrpojkvän Bill. (Serien ligger också till grund för teveserien "True Blood".) Första delen heter "Dead until dark" och är en lite underlig blandning av skämtsam kärleksroman i chicklittstil, skräckroman och deckare. Eftersom det är romantiskt och spännande sugs jag in i berättelsen, men jag studsar på de fåniga sexskildringarna och kommer på mig själv att sitta och fundera på vad vampyrerna egentligen symboliserar. (Att det har mycket att göra med kontroll av farlig kvinnlig sexualitet är klart!) Jag känner inget behov av att läsa fler delar i denna serie. Betyg: EE

1 kommentar:

  1. Nej, exakt. Vad är vitsen med dem? Det funkar inte på mig heller.

    SvaraRadera