23 juli 2008

Maisie Dobbs ger sig in i 30-talets konstvärld

Fjärde delen i deckarserien om Maisie Dobbs av Jacqueline Winspear heter "Messenger of truth" och utspelar sig 1931. Samma dag som hans efterlängtade men kontroversiella utställning ska öppnas hittas konstnären Nick Bassington-Hope död på golvet i konstgalleriet. Polisen avskriver dödsfallet som en olycka, men Nicks syster Georgiana tror att han blivit mördad och vänder sig till privatdetektiven Maisie Dobbs. Maisie börjar sätta sig in i konstvärlden samtidigt som hon bekantar sig med den excentriska familjen Bassington-Hope, försöker hjälpa sin assistents sjuka barn och lösa sina egna relationsproblem. Som i de tidigare böckerna har första världskriget en viktig roll i berättelsen. Historien berättas i långsamt tempo, med underbara tids- och miljöskildringar. Betyg: EEEE
P.S. Klicka på etiketten Winspear nedan så ser du vad jag skrivit om de tidigare böckerna i serien. De första tre delarna finns på svenska.

15 juli 2008

För mycket intrig och för litet litteratur

För någon månad sedan blev jag förtjust i Cyril Hares "Döden vandrar genom skogen", så nu när jag har semester igen läste jag "Döden blåser klarinett" ("When the Wind Blows") av samma författare. Tyvärr blev jag lite besviken. "Döden blåser klarinett" handlar om ett mord i en amatörorkester i en liten engelsk landsortsstad. Intrigen är skickligt konstruerad, men den är inte tillräckligt inlindad i miljö- och personskildringar för att man ska bli fängslad av historien. Betyg: EE

01 juli 2008

Vem var Ann Hathaway?

"Shakespeare's wife" av Germaine Greer köpte jag på ren impuls på bokrea på the English Bookshop, därför att jag kände till författaren (Hon har bl.a. skrivit "Hinderloppet" om kvinnliga konstnärer och feministklassikern "Den kvinnliga eunucken") och för det fina omslaget. Det var en bra impuls för jag tyckte jättemycket om den här boken! Det är ingen roman, utan en (litteratur-)historisk bok om William Shakespeares fru, Ann Hathaway. Man vet inte så mycket om Shakespeare och än mindre om hans fru, men många forskare har velat få det till att hon lurade honom till äktenskap, att hon var ful, elak och illiterat och att Shakespeare hatade henne och därför lämnade henne och for till London. Germaine Greer går till källorna och sätter in Ann Hathaways liv i sitt sammanhang: en kvinnas liv i en liten stad i England på 1500-talet. Hon har studerat allt från arkivmaterial till samtida dikt (inklusive Shakespeares texter, förstås) för att få en bild av hur Ann Hathaways liv kan ha gestaltat sig. Hon spekulerar en del, men hon gör det helt öppet. Givetvis sticker hon hål på alla de elaka myterna om Ann Hathaway eftersom det inte finns något stöd för dem i källorna. Hon är härligt engelskt ironisk när hon tvålar till inskränkta, manschauvinistiska "bardolians" (Shakespeareälskare). Engelskan är inte jättelätt, speciellt som det förekommer många ålderdomliga ord, men man har stor behållning av boken även man inte förstår precis allt. Betyg: EEEE+