02 december 2008

Världens tråkigaste bok

Som tur var kunde jag inte vara med på bokcirkeln denna gång heller (Jag ska bli bättre nästa år!!), så jag slapp läsa ut "Theres" av Steve Sem-Sandberg. Jag läste dock till sidan 234, så jag kämpade mig i alla fall i genom halva boken. Detta måste vara en av de tråkigaste böcker jag gett mig i kast med! Enligt framsidans reklamtext tyckte någon på DN att "Theres" var en av de bästa svenska romanerna som kommit ut de senaste 30 åren, så tydligen finns det olika åsikter i denna fråga... "Theres" kom ut 1996 och handlar om Ulrike Meinhof och Röda-Armé-fraktionen. Trots att det inte är ett ämne som intresserar mig särskilt borde det innehålla tillräckligt med spänning för att skapa en läsbar roman, men det har Sem-Sandberg inte lyckats med. Det är inte särskilt vackert språk eller något särskilt intressant formmässigt med denna roman heller. (Den är tillkrånglad i formen, men inte på något sätt som gör den intressantare.) Betyg: E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar