13 september 2007

Roligt och sorgligt om pojke i New York

"Extremely loud & incredibly close" ("Extremt högt och otroligt nära") av Jonathan Safran Foer påminner mycket om "Kärlekens historia" av Nicole Krauss som jag läste i våras. Båda utspelar sig i New York och båda har parallellhistorier med en gammal man från Europa som minns sin ungdoms kärlek från före andra världskriget och en ung, lite kufisk kille i nutid. I Safran Foers bok är det den nioårige Oskar som är huvudperson. Hans pappa dog i 11 september-attackerna och Oskar försöker hitta ett sätt att förstå vad som hänt och komma vidare. Oskar hittar en nyckel bland pappans saker och blir besatt av att försöka hitta låset som nyckeln passar till bland New Yorks 162 miljoner lås. Boken är skickligt ihopkommen, både rolig och sorglig och underhållande att läsa. Jag tycker bäst om de delar som handlar om Oskar och mindre om de delar som skildrar det konstiga förhållandet mellan hans farmor och farfar. Men boken är rätt tjock och det dyker upp så många konstiga bihistorier och tokiga infall att man nästan blir matt. Boken hade varit bättre om Safran Foer hade slutat innan man blir trött på stilen och upplägget, för i början är det mycket underhållande. Betyg: EEEE

6 kommentarer:

  1. Den här står i min bokhylla och bara väntar på att bli läst. Fast på svenska.

    SvaraRadera
  2. Anonym22:38

    jag vill minnas att jag har hört att Jonathan Saffran Foer och Nicole Krauss är gifta...

    SvaraRadera
  3. Vad intressant att de är gifta (om det nu stämmer)! Kommer ihåg att jag läste en intervju med Jonathan Safran Foer där han pratade om sitt brownstone house i Brooklyn och att han hade ett barn, men jag kommer inte ihåg om fruns namn nämndes. Jag hade inte läst Nicole Krauss än då, så jag lade det kanske inte på minnet.

    De kanske borde skriva tillsammans i stället för att skriva varsina böcker som är så lika?

    SvaraRadera
  4. Det stämmer att Krauss och Safran Foer är gifta. De umgås också med Auster och Hustvedt som också är gifta! =)

    SvaraRadera
  5. Att Auster och Hustvedt är gifta visste jag i alla fall. Festligt om de umgås alla fyra! Väldigt liten värld - det litterära New York...

    SvaraRadera
  6. Läste den här för några veckor sen. Mycket bra, jag tyckte om den.

    SvaraRadera