04 juli 2006

Obehaglig stämning i "Polarsommar"

”Polarsommar” av Anne Swärd handlar om en familj. Sonen Kristian kommer hem till sitt barndomshem för att under några sommarveckor ta hand om sin 22-åriga syster Kaj, som är mycket naiv och oberäknelig. Modern och storebrodern har åkt till Florida. Fadern Jack lämnade familjen för många år sedan. Allteftersom berättas familjens historia ur de olika familjemedlemmarnas synvinkel. Jag vill gilla den här boken, som min svägerska rekommenderade och som blev nominerad till Augustpriset 2003, men jag är inte så förtjust. Kanske för att stämningen i boken är lite för obehaglig? Eller för att den känns alltför konstruerad? Jag vet inte. Språket är i alla fall bra. Läs själv och avgör vad du tycker! Mitt betyg: EE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar